flat assembler
Message board for the users of flat assembler.
Index
> OS Construction > Sound Card and Ethernet Access? |
Author |
|
edfed 24 Apr 2008, 22:25
there are generic I/O.
i didn't develop for it for the moment, but i have a lot of knowledge about by reading a lot of tuts, sources, and docs for the sound card, you first need to be ok with (u)DMA programming. scanning the PCI bus will give you a list of connected peripherals. and refering to the specifications table of each peripherals, you can know the I/O, memory usage, etc.. after, there is the DMI pool data, a sort of structure in the bios that told you the I/O ports of mains peripherals, as USB,n, network, VGA adapter... for the sound card, the I/O are frtequentlly the same. it is a little standard and for new sound cards, they can be accessed by programmabler I/O ports. you can choose the I/O port for the network card, it needs the DMA and the PIO. the network cards are mainly circular buffers, and the datas are organised internally as pages ( for NE2k ). accessing a network card is not hthat hard, but accessing the virtual layers (TCP/IP, DSN, FTP ...) is. then, good luck. if you dev a network driver, i invite you to make a mirror of the card memory somewhere in the central RAM, refreshed by the IRQ, for easy access at any time. the sound card will read in the central RAM, then, just set some pointers, updated by IRQ too. and all would goes well, and the best, many coders would be able to use your code "as is". |
|||
24 Apr 2008, 22:25 |
|
rhyno_dagreat 25 Apr 2008, 00:33
That's really helpful so I know what I'm doing when I do it, thanks edfed!
But a list of the ports and their functions (and required data) for them would help tremendously. And maybe some info on DMA would be nice also. If anyone has any tuts or docs you can point me to, I thank you greatly. And please don't tell me "Read The F*cking Manual", as I have looked and found no manuals. |
|||
25 Apr 2008, 00:33 |
|
edfed 25 Apr 2008, 00:49
goto http://www.osdev.org
section wiki/pci bus. for DMA: goto http://www.osdever.com/cotontail/ ... ho no! it is closed, and for sale. shit! Code: ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ INTRO TO DMA by Draeden of VLA ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ DMA means Direct Memory Access. You probably already know where and why you use it, so I'll skip right down to the dirty stuff. This all should speak for it's self, so... Enjoy. Draeden /VLA ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ To do a DMA transfer, you need to know a few things: 1) Address of the memory to access 2) Length of data to read/write This can all be put into a structure: STRUC DMAInfo Page db ? Offset dw ? Length dw ? ENDS Page is the highest 4 bits of the absolute 20 bit address of the memory location. Note that DMA transfers CANNOT cross 64k page boundries. The Length is actually LENGTH-1; sending in a 0 will move 1 byte, sending a 0FFFFh will move 64k. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ; IN: DX:AX = segment/offset address of memory area ; ;OUT: DH = Page (0-F) (DL is destroyed) ; AX = Offset ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ PROC MakePage push bx mov bl,dh shr bl,4 ;isolate upper 4 bits of segment shl dx,4 ;make segment into ABS address add ax,dx ;add the offset and put it in AX adc bl,0 ;complete the addition mov dh,bl ;put the PAGE where it goes pop bx ; DH:AX is now the PAGE:OFFSET address ret ENDP ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Programming DMA channels 0 thru 3 ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ There are 3 ports that are DMA channel specific: 1) The Page register 2) The DMA count (length) register 3) The memory address (offset register) They are as follows: DMACH PAGE ADDRESS LENGTH 0 87h 0 1 1 83h 2 3 2 81h 4 5 3 82h 6 7 And now some general registers: DMA Mask Register: 0Ah ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ bit 7 - 3 = 0 Reserved bit 2 = 0 clear mask = 1 set mask bits 1 - 0 = 00 Select channel 0 = 01 select channel 1 = 10 select channel 2 = 11 select channel 3 USE: You must set the mask of the channel before you can reprogram it. DMA Mode Register: 0Bh ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ bit 7 - 6 = 00 Demand mode = 01 Signal mode = 10 Block mode = 11 Cascade mode bit 5 - 4 = 0 Reserved bit 3 - 2 = 00 Verify operation = 01 Write operation = 10 Read operation = 11 Reserved bits 1 - 0 = 00 Select channel 0 = 01 select channel 1 = 10 select channel 2 = 11 select channel 3 USE: Tell the DMAC what to do. Common modes are: 48h (Read operation, Signal mode) Used to read data from host memory and send to whomever polls it. 44h (Write operation, Signal mode) Used to write data taken from a device to memory. DMA clear byte ptr: 0Ch ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ USE: Send a zero to reset the internal ptrs WHAT TO DO: ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ 1) Set the Mask bit for the channel mov al,4 add al,[DMA_Channel] out 0ah,al 2) Clear Byte Ptr sub al,al out 0Ch,al 3) Set the DMA transfer mode mov al,48h ;MODE output (read) add al,[DMA_Channel] out 0Bh,al 4) Set the memory ADDRESS and LENGTH ; AX = offset ; CX = Length ;[DMA_Base] = port # of memory address mov dx,[DMA_Base] out dx,al ;send lower byte address mov al,ah out dx,al ;send high byte address inc dl ;point to Count port mov al,cl out dx,al ;send low byte length mov al,ch out dx,al ;send high byte length 5) Set the DMA page ; AL = Page mov dx,[Dma_Page] out dx,al ; write the Page 6) Clear DMA mask bit mov al,[byte DMA_Channel] out 0Ah,al ; port 0Ah, DMA-1 mask reg bit 7) Program the other device that is going to use the DMA output/input ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ; This routine programs the DMAC for channels 0-3 ; ; IN: [DMA_Channel], [DMAbaseAdd], [DMApageReg] must be setup ; [DAMBaseAdd] = Memory Address port ; ; dh = mode ; ax = address ; cx = length ; dl = page ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ PROC Prog_DMA03 NEAR push bx mov bx,ax mov al,4 add al,[DMA_Channel] out 0Ah,al ; mask reg bit sub al,al out 0Ch,al ; clr byte ptr mov al,dh add al,[DMA_Channel] out 0Bh,al ; set mode reg push dx mov dx,[DMAbaseAdd] mov al,bl out dx,al ; set base address low mov al,bh out dx,al ; set base address high inc dx ;point to length mov al,cl out dx,al ; set length low mov al,ch out dx,al ; set length high pop dx mov al,dl mov dx,[DmaPageReg] out dx,al ; set DMA page reg mov al,[DMA_Channel] out 0Ah,al ; unmask (activate) dma channel pop bx ret ENDP ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Programming DMA channels 4 thru 7 ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ Again, there are 3 ports that are DMA channel specific: 1) The Page register 2) The DMA count (length) register 3) The memory address (offset register They are as follows: DMACH PAGE ADDRESS LENGTH 4 8Fh C0h C2h 5 8Bh C4h C6h 6 89h C8h CAh 7 8Ah CCh CEh And now some general registers: DMA Mask Register: 0D4h ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ bit 7 - 3 = 0 Reserved bit 2 = 0 clear mask = 1 set mask bits 1 - 0 = 00 Select channel 4 = 01 select channel 5 = 10 select channel 6 = 11 select channel 7 USE: You must set the mask of the channel before you can reprogram it. DMA Mode Register: 0D6h ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ bit 7 - 6 = 00 Demand mode = 01 Signal mode = 10 Block mode = 11 Cascade mode bit 5 - 4 = 0 Reserved bit 3 - 2 = 00 Verify operation = 01 Write operation = 10 Read operation = 11 Reserved bits 1 - 0 = 00 Select channel 4 = 01 select channel 5 = 10 select channel 6 = 11 select channel 7 USE: Tell the DMAC what to do. Common modes are: 48h (Read operation, Signal mode) Used to read data from host memory and send to whomever polls it. 44h (Write operation, Signal mode) Used to write data taken from a device to memory. DMA clear byte ptr: 0D8h ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ USE: Send a zero to reset the internal ptrs WHAT TO DO: (exactly the same thing, just different io PORTs) ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ 1) Set the Mask bit for the channel mov al,[DMA_Channel] ;because the DMA's are 4-7, bit #3 out 0D4h,al ; is already set 2) Clear Byte Ptr sub al,al out 0D8h,al 3) Set the DMA transfer mode mov al,[DMA_Channel] sub al,4 or al,48h ;MODE output (read) out 0D6h,al 4) Set the memory ADDRESS and LENGTH ; AX = offset ; CX = Length ;[DMA_Base] = port # of memory address mov dx,[DMA_Base] out dx,al ;send lower byte address mov al,ah out dx,al ;send high byte address add dl,2 ;point to Count port (seperated by 2) mov al,cl out dx,al ;send low byte length mov al,ch out dx,al ;send high byte length 5) Set the DMA page ; AL = Page mov dx,[Dma_Page] out dx,al ; write the Page 6) Clear DMA mask bit mov al,[byte DMA_Channel] and al,00000011b out 0d4h,al ; port 0Ah, DMA-1 mask reg bit 7) Program the other device that is going to use the DMA output/input ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ; This routine programs the DMAC for channels 4-7 ; ; IN: [DMA_Channel], [DMAbaseAdd], [DMApageReg] must be setup ; [DAMBaseAdd] = Memory Address port ; ; dh = mode ; ax = address ; cx = length ; dl = page ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ PROC Prog_DMA47 NEAR push bx mov bx,ax mov al,[DMA_Channel] out 0D4h,al ; mask reg bit sub al,al out 0D8h,al ; clr byte ptr mov al,[DMA_Channel] sub al,4 add al,dh out 0D6h,al ; set mode reg push dx mov dx,[DMAbaseAdd] mov al,bl out dx,al ; set base address low mov al,bh out dx,al ; set base address high add dl,2 ;point to length mov al,cl out dx,al ; set length low mov al,ch out dx,al ; set length high pop dx mov al,dl mov dx,[DmaPageReg] out dx,al ; set DMA page reg mov al,[DMA_Channel] and al,00000011b out 0D4h,al ; unmask (activate) dma channel pop bx ret ENDP ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ; This routine programs the DMAC for channels 0-7 ; ; IN: [DMA_Channel], [DMAbaseAdd], [DMApageReg] must be setup ; [DAMBaseAdd] = Memory Address port ; ; dh = mode ; ax = address ; cx = length ; dl = page ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ PROC Prog_DMA NEAR push bx mov bx,ax cmp [DMA_Channel],4 jb @@DoDMA03 mov al,[DMA_Channel] out 0D4h,al ; mask reg bit sub al,al out 0D8h,al ; clr byte ptr mov al,[DMA_Channel] sub al,4 add al,dh out 0D6h,al ; set mode reg push dx mov dx,[DMAbaseAdd] mov al,bl out dx,al ; set base address low mov al,bh out dx,al ; set base address high add dl,2 ;point to length mov al,cl out dx,al ; set length low mov al,ch out dx,al ; set length high pop dx mov al,dl mov dx,[DmaPageReg] out dx,al ; set DMA page reg mov al,[DMA_Channel] and al,00000011b out 0D4h,al ; unmask (activate) dma channel pop bx ret @@DoDMA03: mov al,4 add al,[DMA_Channel] out 0Ah,al ; mask reg bit sub al,al out 0Ch,al ; clr byte ptr mov al,dh add al,[DMA_Channel] out 0Bh,al ; set mode reg push dx mov dx,[DMAbaseAdd] mov al,bl out dx,al ; set base address low mov al,bh out dx,al ; set base address high inc dx ;point to length mov al,cl out dx,al ; set length low mov al,ch out dx,al ; set length high pop dx mov al,dl mov dx,[DmaPageReg] out dx,al ; set DMA page reg mov al,[DMA_Channel] out 0Ah,al ; unmask (activate) dma channel pop bx ret ENDP and for SB: Code: ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ Programming the SoundBlaster DSP ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Written for the PC-GPE by Mark Feldman e-mail address : u914097@student.canberra.edu.au myndale@cairo.anu.edu.au ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ THIS FILE MAY NOT BE DISTRIBUTED ³ ³ SEPARATE TO THE ENTIRE PC-GPE COLLECTION. ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Disclaimer ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ I assume no responsibility whatsoever for any effect that this file, the information contained therein or the use thereof has on you, your sanity, computer, spouse, children, pets or anything else related to you or your existance. No warranty is provided nor implied with this information. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Introduction ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ The SoundBlaster is capable of both FM and digitised sounds. The FM wave is fully Adlib compatible, so check the ADLIB.TXT file for info on how to program it. This file will concentrate on recording and playback of digital samples through the SoundBlaster CT-DSP 1321 chip. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ The SoundBlaster DSP I/O Ports ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ The DSP (Digital Sound Processor) chip is programmed through 4 ports which are determined by the SoundBlaster base address jumper setting: RESET 2x6h READ DATA 2xAh WRITE COMMAND/DATA output WRITE BUFFER STATUS input 2xCh DATA AVAILABLE 2xEh where x = 1 for base address jumper setting 210h x = 2 for base address jumper setting 220h . . x = 6 for base address jumper setting 260h ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Resetting the DSP ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ You have to reset the DSP before you program it. This is done with the following procedure : 1) Write a 1 to the SoundBlaster RESET port (2x6h) 2) Wait for 3 micro-seconds 3) Write a 0 to the SoundBlaster RESET port (2x6h) 4) Read the byte from the DATA AVAILABLE (2xEh) port until bit 7 = 1 5) Poll for a ready byte (AAh) from the READ DATA port (2xAh). Before reading the READ DATA port it is avdvisable. The DSP usually takes somewhere around 100 micro-seconds to reset itself. If it fails to do within a reasonable time (say 200 micro-seconds) then an error has occurred, possibly an incorrect I/O address is being used. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Writing to the DSP ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ A value can be written to the DSP with the following procedure : 1) Read the DSP's WRITE BUFFER STATUS port (2xCh) until bit 7 = 0 2) Write the value to the WRITE COMMAND/DATA port (2xCh) ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Reading the DSP ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ A value can be read from the DSP with the following procedure : 1) Read the DSP's DATA AVAILABLE port (2xEh) until bit 7 = 1 2) Read the data from the READ DATA port (2xAh) ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Turning the speaker on and controlling DMA ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Speaker and DMA control are handled by writing one of the following bytes to the DSP: ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ Value Description ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ D0h DMA Stop ³ ³ D1h Turn speaker on ³ ³ D3h Turn speaker off ³ ³ D4h DMA Continue ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ DMA is discussed below. The DMA commands shown here can be used to pause the sample during DMA playback playback. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Writing to the DAC ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ The DAC (Digital to Analog Converter) is the part of the card which converts a sample number (ie 0 -> 255) to a sound level. To generate a square sound wave at maximum volume (for example) you could alternate writing 0's and 255's to the DAC. Programming the DAC in direct mode involves the main program setting the DAC to a desired value. Only 8 bit DAC is available in direct mode. To set the DAC level you write the value 10h to the DSP followed by the sample number (0 -> 255). Note that no sound will be heard unless the speaker has been turned on. In direct mode the main program is responsible for the timing between samples, the DAC can output sound samples as fast as the calling program can change it. Typically the timer interrupt is reprogrammed and used to generate the timing required for a sample playback. Info on programming the PIT chip can be found in the PIT.TXT file. The DAC can also be programmed to accept values sent to it via the DMA chip. Draeden has written an excellent article on programming the DMA chip (see DMA_VLA.TXT) so only a brief example of it's use will be given here. The important thing to remember is that the DMA chip cannot transfer data which crosses between page breaks. If the data does cross page breaks then it will have to be split up into several transfers, with one page per transfer. Setting the playback frequency for the DMA transfer is done by writing the value 40h to the DSP followed by TIME_CONSTANT, where TIME_CONSTANT = 256 - 1000000 / frequency There are several types of DMA transfers available. The following table lists them: ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³DMA_TYPE_VALUE Description Frequency Range ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ 14h 8 bit 4KHz -> 23 KHz ³ ³ 74h 4 bit ADPCM 4KHz -> 12 KHz ³ ³ 75h 4 bit ADPCM with 4KHz -> 12 KHz ³ ³ reference byte ³ ³ 76h 2.6 bit ADPCM 4KHz -> 13 KHz ³ ³ 77h 2.6 bit ADPCM with 4KHz -> 13 KHz ³ ³ reference byte ³ ³ 16h 2 bit ADPCM 4KHz -> 11 KHz ³ ³ 17h 2 bit ADPCM with 4KHz -> 11 KHz ³ ³ reference byte ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ ADPCM stands for Adaptive Pulse Code Modulation, a sound compression technique where the difference between successive samples is stored rather than their actual values. In the modes with reference bytes, the first byte is the actual starting value. Having modes with and without reference bytes means you can output successive blocks without the need for a reference byte at the start of each one. The procedure for doing a DMA transfer is as follows: 1) Load the sound data into memory 2) Set up the DMA chip for the tranfer 3) Set the DSP TIME_CONSTANT to the sampling rate 4) Write DMA_TYPE_VALUE value to the DSP 5) Write DATA_LENGTH to the DSP (2 bytes, LSB first) where DATA_LENGTH = number of bytes to send - 1 Note that the DMA chip must be programmed before the BSP. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Reading from the ADC ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Reading samples from the ADC (Analog to Digital Converter) can also be done in either direct or DMA mode. To read a sample in direct mode write the value 20h to the DSP and then read the value from the DSP. Simple as that! To set up the DSP for a DMA transfer, follow this procedure : 1) Get a memory buffer ready to hold the sample 2) Set up the DMA chip for the transfer 3) Set the DSP TIME_CONSTANT to the sampling rate 4) Write the value 24h to the DSP 5) Write DATA_LENGTH to the DSP (2 bytes, LSB first) where DATA_LENGTH = number of bytes to read - 1 Note that the DMA chip must be programmed before the BSP. DMA reads only support 8 bit mode, compressed modes are done by software and stored in the voc file. I haven't tried to figure out how the compression is done. If someone does figure it out I'd like to know about it! ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Programming the DMA Chip ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ As mentioned before, Draeden has written a very good article on the dma chip, but here is a brief run down on what you would need to do to program the DMA channel 1 for the DSP in real mode: 1) Calculate the 20 bit address of the memory buffer you are using where Base Address = Segment * 16 + Offset eg 1234h:5678h = 179B8h 2) Send the value 05h to port 0Ah (mask off channel 1) 3) Send the value 00h to port 0Ch (clear the internal DMA flip/flop) 4) Send the value 49h to port 0Bh (for playback) or 45h to port 0Bh (for recording) 5) Write the LSB (bits 0 -> 7) of the 20 bit memory address to port 02h 6) Write the MSB (bits 8 -> 15) of the 20 bit memory address to ort 02h 7) Write the Page (bits 16 -> 19) of the 20 bit memory address to port 83h 8) Send the LSB of DATA_LENGTH to port 03h 9) Send the MSB of DATA_LENGTH to port 03h 10) Send the value 01h to port 0Ah (enable channel 1) ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ End of DMA Interrupt ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ When a DMA transfer is complete an interrupt is generated. The actual interrupt number depends on the SoundBlaster card's IRQ jumper setting: ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ IRQ Jumper ³ ³ Setting Interrupt ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ 2 0Ah ³ ³ 3 0Bh ³ ³ 5 0Dh ³ ³ 7 0Fh ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ To service one of these interrupts you must perform these 3 tasks: 1) Acknowledge the DSP interrupt by reading the DATA AVAILABLE port (2xEh) once. 2) If there are more blocks to transfer then set them up 3) Output value 20h (EOI) to the interrupt controller port 20h Of course, as with any hardware interrupt you must also leave the state of the system (registers etc..) the way it was when the interrupt was called. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ A Simple DSP Pascal Unit ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ { DSP.PAS - A demo SoundBlaster DSP unit for real mode By Mark Feldman } Unit DSP; Interface { ResetDSP returns true if reset was successful base should be 1 for base address 210h, 2 for 220h etc... } function ResetDSP(base : word) : boolean; { Write DAC sets the speaker output level } procedure WriteDAC(level : byte); { ReadDAC reads the microphone input level } function ReadDAC : byte; { SpeakerOn connects the DAC to the speaker } function SpeakerOn: byte; { SpeakerOff disconnects the DAC from the speaker, but does not affect the DAC operation } function SpeakerOff: byte; { Functions to pause DMA playback } procedure DMAStop; procedure DMAContinue; { Playback plays a sample of a given size back at a given frequency using DMA channel 1. The sample must not cross a page boundry } procedure Playback(sound : Pointer; size : word; frequency : word); Implementation Uses Crt; var DSP_RESET : word; DSP_READ_DATA : word; DSP_WRITE_DATA : word; DSP_WRITE_STATUS : word; DSP_DATA_AVAIL : word; function ResetDSP(base : word) : boolean; begin base := base * $10; { Calculate the port addresses } DSP_RESET := base + $206; DSP_READ_DATA := base + $20A; DSP_WRITE_DATA := base + $20C; DSP_WRITE_STATUS := base + $20C; DSP_DATA_AVAIL := base + $20E; { Reset the DSP, and give some nice long delays just to be safe } Port[DSP_RESET] := 1; Delay(10); Port[DSP_RESET] := 0; Delay(10); if (Port[DSP_DATA_AVAIL] And $80 = $80) And (Port[DSP_READ_DATA] = $AA) then ResetDSP := true else ResetDSP := false; end; procedure WriteDSP(value : byte); begin while Port[DSP_WRITE_STATUS] And $80 <> 0 do; Port[DSP_WRITE_DATA] := value; end; function ReadDSP : byte; begin while Port[DSP_DATA_AVAIL] and $80 = 0 do; ReadDSP := Port[DSP_READ_DATA]; end; procedure WriteDAC(level : byte); begin WriteDSP($10); WriteDSP(level); end; function ReadDAC : byte; begin WriteDSP($20); ReadDAC := ReadDSP; end; function SpeakerOn: byte; begin WriteDSP($D1); end; function SpeakerOff: byte; begin WriteDSP($D3); end; procedure DMAContinue; begin WriteDSP($D4); end; procedure DMAStop; begin WriteDSP($D0); end; procedure Playback(sound : Pointer; size : word; frequency : word); var time_constant : word; page, offset : word; begin SpeakerOn; size := size - 1; { Set up the DMA chip } offset := Seg(sound^) Shl 4 + Ofs(sound^); page := (Seg(sound^) + Ofs(sound^) shr 4) shr 12; Port[$0A] := 5; Port[$0C] := 0; Port[$0B] := $49; Port[$02] := Lo(offset); Port[$02] := Hi(offset); Port[$83] := page; Port[$03] := Lo(size); Port[$03] := Hi(size); Port[$0A] := 1; { Set the playback frequency } time_constant := 256 - 1000000 div frequency; WriteDSP($40); WriteDSP(time_constant); { Set the playback type (8-bit) } WriteDSP($14); WriteDSP(Lo(size)); WriteDSP(Hi(size)); end; end. ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ References ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Title : The SoundBlaster Developpers Kit Publishers : Creative Labs Inc Creative Technology PTE LTD Title : Sound Blaster - The Official Book Authors : Richard Heimlich, David M. Golden, Ivan Luk, Peter M. Ridge Publishers : Osborne/McGraw Hill ISBN : 0-07-881907-5 Some of the information in this file was either obtained from or verified by the source code in a public domain library called SOUNDX by Peter Sprenger. I haven't tried using his library yet (I don't have a C compiler at the moment) but it looks very well done and contains numerous sound card detection routines. Says Peter : "It would be nice, that when you make something commercial with my routines, that you send me a copy of your project or send me some bucks, just enough for pizza and coke to support my night programming sessions. If you send me nothing, ok. But USE the stuff, if you can need it!". Heh...a REAL programmer! ftpsite: ftp.uwp.edu directory: /pub/msdos/demos/programming/game-dev/source filename: soundx.zip ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ³ Sound Familiar? ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ What the...why is there a faint glimmer of sunlight outside? HOLY $#!^!! It's 5:30am! I'm goin' to bed! |
|||
25 Apr 2008, 00:49 |
|
rhyno_dagreat 25 Apr 2008, 01:17
Thanks edfed! I am actually there now, but what am I looking for in the Networking section? Ne2000?
|
|||
25 Apr 2008, 01:17 |
|
DJ Mauretto 25 Apr 2008, 10:03
Sound Cards : There is no Standard
Network Cards : There is no Standard Note That you can develop a driver for it if you have datasheet of your device but will work only on your pc |
|||
25 Apr 2008, 10:03 |
|
sakeniwefu 25 Apr 2008, 13:37
Code: ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
³ THIS FILE MAY NOT BE DISTRIBUTED ³
³ SEPARATE TO THE ENTIRE PC-GPE COLLECTION. ³
ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Yeah, ludicrous copyright infringement. |
|||
25 Apr 2008, 13:37 |
|
edfed 25 Apr 2008, 14:10
Quote: Yeah, ludicrous copyright infringement. this doc is very old, and me too, i didn't obtain it with the PC GPE. and this file is supposed to help, not to impose restrictions. i'm a rebel. all is free, open, and there are no benefits to impose restrictions. the only benefits of restrictions are the M$ like ones, full businezzz, no respect of customers, etc etc ... |
|||
25 Apr 2008, 14:10 |
|
rhyno_dagreat 01 May 2008, 01:52
DJ Mauretto wrote: Sound Cards : There is no Standard I have done some reading (and I should have known better from Dex's work), but there's Intel standards out now - the older standard (AC'97), and the newer one (HD Sound). From what I understand these are all backwards compatible with older SB cards to an extent (they'd need to be, otherwise sound on old DOS games wouldn't work sufficiently!) so there... As far as the Networking Cards... I think there's another standard out for those, but I have to read further, unless Dex knows something else we don't know, again. |
|||
01 May 2008, 01:52 |
|
DJ Mauretto 01 May 2008, 08:07
Hello
AC'97 is standard also HD but only in theory ( and no compatible with SB). You must to have in any case a datasheet of your codec , because 70% don't work in standard mode, more there are some diferrent bit in your PCI chipset not standard ( to enable AC'97 and so on). Try and let me know In my PC I have Analog Device AD1985 AC'97 codec,i have datasheet of my codec ,note that neither original driver be able to play it About Network Card definitely not standard , any chipset is different, only Realtek RTL 8139 is standard ,but is a old chipset ,in any case i have a wireless network (usb) and Audigy2 (Creative) audio chipset,therefore your driver never will work on my pc |
|||
01 May 2008, 08:07 |
|
Dex4u 01 May 2008, 15:37
This is one of the biggest problems a hobby OS Dev as, as in no standard and many drivers to write for, plus Co not releasing there data sheets.
Now to get round this the OS Dev needs to find which cards are the most popular. Which include AC97 and RTL8139, but these are changing all the time, by the time you have most people may have moved on. Take your statement that most are SB compatable, this is true, most are, but this is disabled on boot up and needs to be enabled, which is differant on the many cards out there (has D J Mauretto pointed out). So the best thing you can do as a OS Dev is to 1. try to stick to common used cards like above and 2. make sure you have a good driver interface in your OS. I may be biased, but i think that the driver interface in DexOS is the best hobby OS one, i have come across. |
|||
01 May 2008, 15:37 |
|
edfed 02 May 2008, 08:45
Quote: I may be biased, but i think that the driver interface in DexOS is the best hobby OS one, i have come across. you would be less biased if the "one of the best hobby OS one" statement is writen. saying "the best hobby OS one" show a lack of relativism, don't forget there are a lot of hobby OSes. a lot... but i agree on the fact that the driver interface you use is one of the best. there are a lot of possible ways to handle peripherals. driver interface: Code:
irq handler
memory & registers mirror in RAM
link into file system
set of generic routines
with this we can obtain some good design. |
|||
02 May 2008, 08:45 |
|
Dex4u 02 May 2008, 15:28
edfed wrote:
But the statement "i have come across." means from the ones i have tryed, so there may be better hobby OS driver interfaces out there, that i have not tryed . |
|||
02 May 2008, 15:28 |
|
DOS386 02 May 2008, 18:36
> this doc is very old, and me too
That's why your ISA SB docs are almost useless. > From what I understand these are all backwards compatible with older SB cards NO. > to an extent (they'd need to be, otherwise sound on old DOS games wouldn't work They aren't, and thus DOS games don't work anymore with them |
|||
02 May 2008, 18:36 |
|
rhyno_dagreat 05 May 2008, 05:13
DOS386 wrote: > this doc is very old, and me too Then howcome I can play sound on some of these old computer games? (Relentless, Star Wars: Tie Fighter Collectors Edition, etc.)? |
|||
05 May 2008, 05:13 |
|
edfed 05 May 2008, 11:49
maybe, probably, certainly these games have a set of sound drivers limited to some cards.
a sound card driver is not so heavy, it can fit in less than 10Kbytes and old dos games fit in more than 1 Mbytes. |
|||
05 May 2008, 11:49 |
|
< Last Thread | Next Thread > |
Forum Rules:
|
Copyright © 1999-2024, Tomasz Grysztar. Also on GitHub, YouTube.
Website powered by rwasa.